Tanken med den här bloggen är att vi ska kunna arbeta med böckerna som tillhör grp 3 och samtidigt få era tankar kring böckerna samlade på ett ställe så att ni på så sätt kan dra nytta av varandras arbete!
måndag 15 december 2014
Simon
Beskriv Simon. Vilka stilmedel använder författaren för att ge en bild av hans personlighet?
Till en börjar vet läsaren inte mer än att det är en pojke och sedan stegras med mer och mer information. Fredriksson vill markera att Simon är annorlunda , att han är adopterad, mörkhyad och mörkt nästan svart hår. Väldigt negativt beskriven och språken som beskriver Simon känns nästan lite fördomsfullt. Simon känns lite nertryckt . När det nämns att Simon är ett rymmarbarn vet inte läsaren att berättelsen befinner sig under andra världskriget (om man inte läst bokbeskrivning eller sett framsidan av just denna upplaga), så därför kan man fundera lite på vad Fredriksson menar med denna beskrivining.
Grupp 4. Simon, Emma o Markus "Han hette Simon Larsson, var elva år, småväxt, mager och mörkhyad." s.8. En typisk personbeskrivning i dåtid. Dock används en bestjälning tidigare "där träden talat till honom genom åren" s.8, detta antyder att han varit ensam under en längre tid. Författaren använder sig av mycket talspråk och metaforer. Författaren skriver även i både dåtid och nutid de första sidorna, talaren berättar om Simon, men man får även en inblick i hurdan han är när han själv talar (frispråkig, "vild" och lite av en fri själ)
Tvingas växa upp trots att han egentligen inte vill det. Han är annorlunda, lever lite i sin egen värld. Förstår mycket trots sin unga ålder, och har ganska djupa tankar om livet. Han har oerhört mörka ögon, vilket kan tolkas som det är svårt att se in i honom och hans tankar. Medveten om mer än vad han vet.
Hon använder hans utseende även för att beskriva hans personlighet. Använder kontrasterna mellan det han säger och det han tänker. Även kontraster mellan hur han är och hur han vill vara.
På sidan 8 får vi en väldigt genomgående presentation av Simon. Hans utseende beskrivs, så också hans ålder. Då Simon påstår att han ska "sluta bli vuxen" får man en uppfattning av Simon som väldigt lillgammal. Simon har ett väldigt vuxet sinne, han kan till exempel distansera sig från sin barndom på ett sådant sätt att han redan kan se den som något han vill bli av med (något de flesta elvaåringar inte gör). Då han också kan distansera sig til sig själv såpass mycket att han redan förstår att han inte såg på världen som andra såg den, känns han mycket mogen. Då han tar avsked av sin barndom känns han väldigt målinriktad och bestämd. Fast än Simon är mycket medveten om att han vill undkomma sin barndom har han lite svårt att göra det, framförallt eftersom han har en sådan livlig fantasi.
Till en börjar vet läsaren inte mer än att det är en pojke och sedan stegras med mer och mer information. Fredriksson vill markera att Simon är annorlunda , att han är adopterad, mörkhyad och mörkt nästan svart hår. Väldigt negativt beskriven och språken som beskriver Simon känns nästan lite fördomsfullt. Simon känns lite nertryckt .
SvaraRaderaNär det nämns att Simon är ett rymmarbarn vet inte läsaren att berättelsen befinner sig under andra världskriget (om man inte läst bokbeskrivning eller sett framsidan av just denna upplaga), så därför kan man fundera lite på vad Fredriksson menar med denna beskrivining.
Grupp 4. Simon, Emma o Markus
SvaraRadera"Han hette Simon Larsson, var elva år, småväxt, mager och mörkhyad." s.8. En typisk personbeskrivning i dåtid. Dock används en bestjälning tidigare "där träden talat till honom genom åren" s.8, detta antyder att han varit ensam under en längre tid. Författaren använder sig av mycket talspråk och metaforer. Författaren skriver även i både dåtid och nutid de första sidorna, talaren berättar om Simon, men man får även en inblick i hurdan han är när han själv talar (frispråkig, "vild" och lite av en fri själ)
Tvingas växa upp trots att han egentligen inte vill det.
SvaraRaderaHan är annorlunda, lever lite i sin egen värld. Förstår mycket trots sin unga ålder, och har ganska djupa tankar om livet. Han har oerhört mörka ögon, vilket kan tolkas som det är svårt att se in i honom och hans tankar. Medveten om mer än vad han vet.
Hon använder hans utseende även för att beskriva hans personlighet. Använder kontrasterna mellan det han säger och det han tänker. Även kontraster mellan hur han är och hur han vill vara.
På sidan 8 får vi en väldigt genomgående presentation av Simon. Hans utseende beskrivs, så också hans ålder. Då Simon påstår att han ska "sluta bli vuxen" får man en uppfattning av Simon som väldigt lillgammal. Simon har ett väldigt vuxet sinne, han kan till exempel distansera sig från sin barndom på ett sådant sätt att han redan kan se den som något han vill bli av med (något de flesta elvaåringar inte gör). Då han också kan distansera sig til sig själv såpass mycket att han redan förstår att han inte såg på världen som andra såg den, känns han mycket mogen. Då han tar avsked av sin barndom känns han väldigt målinriktad och bestämd. Fast än Simon är mycket medveten om att han vill undkomma sin barndom har han lite svårt att göra det, framförallt eftersom han har en sådan livlig fantasi.
SvaraRadera